pondělí 24. října 2011

Moje poprvé s cheesecakem

Asi se dneska docela rozjedu a přidám příspěvek ještě jeden, je už sice pokročilá ranní hodina, ale nějak se nemůžu odtrhnout. Takže pro ty, co taky ještě nespí, napíšu pohádku o tom, jak jsem poprvé pekla cheesecake.




Bylo to asi před půl rokem a vlastně už si ani nepamatuju, kde jsem na něj narazila, jisté je ale to, že mě naprosto uchvátil. Na netu jsem si našla všechno možné o historii cheesecaků, pročetla desítky receptů (poctivých amerických) a ze všech těch variant jsem si vybrala cheesecake v newyorském stylu. Tento recept se mně zdál jako jeden z těch základních a taky mě hodně lákal jahodový topping, který k němu neodmyslitelně patří. Takže bylo rozhodnuto. Ovšem velice brzo přišel první zádrhel - kde sehnat pravý cream cheese? V počeštěných receptech se mluvilo o tvarohu, lučině, žervé nebo pomazánkovém másle - na tyto varianty jsem odmítla přistoupit -, takže mi bylo jasné, že tak jednoduché to s tím sháněním asi nebude. Stálo mě to dost sil, a ani jsem tomu sama nevěřila, ale nakonec jsem fakt našla - krémový sýr značky Philadelphia za nekřesťanské peníze. No co už.


Navíc se prodává ve 125gramovém balení, což je taky dost... naprd. Takže jsem nabrala do košíku 6 těchto vaniček a šla hledat vhodné sušenky na krustu. Jo, tady přišel ten další zádrhel. Ukázalo se, že grahamové sušenky tady asi taky nebudou k sehnání, a to ani ve zdravé výživě, takže jsem se rozhodla nahradit je sušenkama máslovýma, a to hned těma nejlevnějšíma! Zalíbily se mně nějaké značky Petit Beurre nebo tak nějak, líbilo se mně, že byly v průhledném obalu. A to bylo ze speciálních ingrediencí vlastně všechno.

Teď k samotnému pečení. Byla jsem dost vystresovaná, protože podle receptu to vypadalo docela složitě - myslím samotný proces pečení v troubě. Postupně snižovat teplotu a pořád cheesecake kontrolovat, a co bylo nejhorší, vůbec neotvírat během pečení troubu! Toto nikdy nevydržím. Ten průběh pečení tu vlastně ani moc rozepisovat nebudu, dám to všechno do receptu. Řeknu jen, že nakonec jsem to zvládla, na doporučení v komentářích pod receptem jsem pekla o půl hodiny dýl, než bylo uvedeno, což jsem jako neměla, protože cheesecake byl asi trochu víc vysušený, než měl, takže nikdy už neposlouchat lidi, ale stejně... vypadal dost sexy. Až na to, že musel odpočívat přes noc v ledničce, aby byl pěkně chilled and relaxed. Ráno jsem nemohla dospat a ještě v pyžamu jsem z něj rvala tu potravinovou fólii, ukrojila si kousek, ochutnala a přišlo zklamání - cheesecake mně vůbec nechutnal. Tak to je trapas. Musím přiznat, že jsem z toho byla hodně špatná, ale chtěla jsem mu dát druhou šanci, tentokrát už i s kámoškou jahodovou omáčkou. No, nevím, čím to bylo (jahodovou omáčkou probably), ale napodruhé už cheesecake chutnal úplně jinak. Víc. A ne, nebylo to jen tou omáčkou, moje chuťové pohárky už si na tu sladkoslanou chuť nejspíš zvykly a nemohla jsem s tím přestat, myslím, že nic delikátnějšího jsem ještě nejedla.

A jaké byly ohlasy okolí? Tak různě. Někdo z něj byl nadšený hned napoprvé (mamka - ale ta mně chválí vždycky všechno, takže who knows), někomu chutnal taky až na další pokus (kamarádka, která se napoprvé moc netvářila) a někomu nechutnal vůbec (ségra, která dokonce prohlásila, že "jedla už i lepší buchty", čímž si to u mě řádně posrala). Já si myslím, že New York Cheesecake je prostě luxus.

A teď k receptu: původně jsem chtěla cheesecake dělat podle receptu z BBC GoodFood, a vlastně taky dělala, ale trochu jsem si ho poupravila. Takže tady je!


New York Cheesecake

Ingredience

Na krustu:
  • 100 ml rozpuštěného másla + na vymazání formy
  • 200 g máslových sušenek
Na náplň:
  • 6 vaniček krémového sýru Philadephia
  • 200 ml zakysané smetany
  • 250 g cukru
  • 3 lžíce hladké mouky
  • 1 vanilkový lusk
  • 3 vejce + 1 žloutek
  • asi 2 lžíce citronové kůry
Na topping ze zakysané smetany:
  • 200 ml zakysané smetany
  • 1 lžíce cukru
  • pár kapek vanilkového extraktu
Na jahodový topping:
  • jahody (asi tak hrníček)
  • asi lžíce cukru
  • lžička citronové šťávy
A pojďme na to!

Troubu si předehřejem na 180°C, horkovzdušnou na 160°C. Rozdrtíme si sušenky na malé kousíčky (já je drtím ručně) a nalejem do nich máslo, všechno pořádně promícháme, až sušenky nasáknou všechno máslo. Na dno dortové formy nasypeme sušenky, rukama uňahňáme (jde to i lžící). Dáme péct na 10 minut, pak necháme chládnout a mezitím si připravíme filling.

Troubu zvýšíme na 240°C, horkovzdušnou na 200°C. Teď je důležité, aby všechno ingredience na náplň měly pokojovou teplotu, tzn. měly by být aspoň 2 hodiny vytažené z ledničky. Vezmeme si sýr a v míse ho pomalu promícháváme, asi tak minutu. Můžeme buď ručně nebo mixérem, pokud mixérem, musíme nastavit na nejnižší rychlost, aby nám nevznikaly vzduchové bublinky. Postupně přidáváme cukr, mouku a špetku soli, vanilku, citronovou kůru a vajíčka - po jednom. Nakonec přidáme zakysanou smetanu. Boky dortové formy si vymažeme máslem, nalejeme náplň a pečeme 10 minut. Po 10 minutách snížíme teplotu na 110°C/90°C a pečeme zhruba půl hodiny. Vypneme troubu, a jelikož cheesecake musí chládnou postupně, tak dvířka otevřeme jenom na malou škvírku a necháme chládnout, asi 2 hodiny. Až už je úplně vychlazený, měl by být ještě minimálně 6 hodin v ledničce, nejlépe přes noc. Těsně před podáváním smícháme zakysanou smetanu s cukrem a vanilkou a potřeme jí cheesecake. V tomto stavu už je cheesecake konzumovatelný, my si ale ještě připravíme jahodovou omáčku.

Jahody si očistíme a s trochou vody, cukrem a citronovou šťávou je necháme povařit asi 5 minut, dokud úplně nezměknou. Rozmixujeme je mixérem na hladkou omáčku a máme hotovo. Nejlepší je cheesecake ještě navrch posypat kousky jahod, tomu se pak nedá odolat.

To nahoře je můj první cheesecake. Ano, ta fotka není moc sexy, nepředpokládala jsem, že se někdy objeví na internetu :D Ale jen tak pro představu. Příště to naaranžuju líp, slibuju.

Žádné komentáře:

Okomentovat